סלח לי ואסלח לך – על כוחה המרפא של הסליחה

ד"ר לאה שלף וד"ר יעל שובל-צוקרמן

לכניסה לחצו

פתח דבר

המאמר הנוכחי מבקש להתבונן בצורך הפסיכולוגי של יחיד או של קבוצה בקבלת התנצלות ולקיחת אחריות מצד גורמי סמכות שונים במדינת ישראל בעקבות המתקפה האכזרית של ארגון החמאס על יישובי הנגב המערבי בתאריך ה-7.10.23. באופן ספציפי, אנו מבקשות לבחון האם בבסיס הרצון של שורדי האירועים הקשים לקבלת התנצלות, טמון צורך פסיכולוגי אינטר-סובייקטיבי בקבלת הכרה (recognition) מן האחר, ומה משמעותו של צורך זה בעת הזו. כמו כן, נבקש להתבונן בתפקידו של הצורך בהכרה בהתהוות החוויה הנפשית של בדידות קיומית לאחר חשיפה לאירוע טראומטי, ובמקומו בתהליכי החלמה וצמיחה פוסט-טראומטית.

הנחת העבודה במאמר הנוכחי הינה כי לכל בן אנוש ישנו צורך נפשי בהכרה, או במילים אחרות בחוויה של נראות (קוהוט, 2007). הכרה זו יכולה להתקבל מאדם אחר המהווה 'זולתעצמי' (קוהוט, 2007) עבור הסובייקט, כאשר קבלת התיקוף מבססת את תחושת הנראות שלו והיעדר תיקוף מקדם חוויה של בדידות (יאלום, 2011). מתן הכרה זו אפשרי רק כאשר הזולת מזוהה אצל האדם כסובייקט אחר, וכן כאשר העצמי יכול לחוות את הסובייקטיביות שלו עצמו בנוכחות הזולת (קוהוט, 2007). במסגרת המאמר, ברצוננו להציע כי לקיחת אחריות על המצב מצד גורמי סמכות יכולה לשמש כפעולה של תיקוף אמפטי עבור נפגעי האירועים אשר עשויה לקדם חוויה של נראות והכרה, ובכך להפחית חוויה של בדידות קיומית. יתרה מזו, אנו מבקשות להדגיש את המרכיב ההדדי שבקשר בין בקשת ההתנצלות והתפתחות היכולת לסלוח וכן לסמנו כמצע נחוץ לתהליכי צמיחה והתפתחות פסיכולוגיים לאחר חשיפה לטראומה.

כמו כן, חשוב להדגיש כי המאמר הנוכחי אינו מהווה מחקר אקדמי. עבורנו, עדיין לא בשלה העת והפניות לביצוע מחקרים מסוג זה. עם זאת, הבחירה לעסוק בנושא לשם בחינתו הראשונית באופן תיאורטי, עלתה בעקבות הרפלקציה האישית שלנו כנשות טיפול על הצורך העולה ממטופלים שנחשפו לאירועים הטראומטיים של אוקטובר 2023 בבקשת התנצלות ולקיחת אחריות מצד גורמי סמכות שונים במדינה.

מתוך: בטיפולNET

תגיות:

מוזיקה

אובדן/אבל

מאמרים

שלומוּת - טיפוח הגרעין הבריא

מאמרים

אובדן/אבל

שבעה זה לא מספיק. אנחנו צריכים ללמוד להתאבל לגמרי אחרת התמודדות עם צער עמוק דורשת קהילה. אבל איך עושים את זה במאה ה-21? יש פסיכולוגים שלקחו על עצמם את המשימה
תגיות: אבל, בודהיזם
מאמרים

אובדן/אבל

במאמר זה אנו מבקשים לדון באזור בעל איכות מיוחדת בחיי הנפש, שאותו אנו מכנים הרובד הא־מילולי – ומציעים כי רובד זה הוא תשתיתי וחיוני לתפקודה של הנפש, ולקיומה. בשל חמקמקותו, ולמרות חשיבותו גם במפגש הטיפולי, קשה עד מאוד להמשיגו. המושג 'א־מילולי' שונה מהמושג 'לא־מילולי', שכן האחרון מתאר רובד שהיה מילולי, ובשל טראומות או בשל מנגנוני הגנה – הפך ללא־מילולי. ואילו הא־מילולי קיים בפני עצמו – לא כניגוד של השפה והמילים; והוא קשור לפוטנציאל ההתמרתי העליון של האדם. העניין שלנו בממד הא־מילולי הוא תולדה של עבודה רבת שנים בקליניקה, וכן של ליווי ושל הדרכה בפנימיות ובמסגרות נוספות, שבהן שיעור גבוה של מטופלים הוא של נפגעי ונפגעות טראומה ותקיפה מינית. לאחר הצגת המאפיינים של הרובד הא־מילולי בבריאות ובחולי, נסקור ייצוגים של ממד זה בכתיבה הפסיכואנליטית, הפילוסופית וכן באמנות ובשפה. לאחר מכן נציע להתבונן על תסמינים פסיכוסומטיים, כגון חיתוכים עצמיים או התמכרות, ככאלה המבטאים באופן גופני ורגרסיבי את הכאב שלא ניתן לבטאו במילים. לבסוף נפנה לדגש נוסף של מאמר זה, והוא הבנת החיוניות של ההשתהות של המטפל בממד נטול מילים או המשגות זה, שאותה אנו מכנים ריחוף על פני תהום, לטיפול בכלל ולטיפול בטראומה בפרט – ונביא דוגמאות קליניות לכך.
תגיות: א־מילולי, גוף־נפש, דממה, חיתוך עצמי, טראומה
מאמרים

מחלה

תגיות: גרעין בריא, טיפול, רפואה